środa, 22 września 2021

Żurawie na budowie

 

Żurawie na budowie

W dzisiejszym wpisie kilka słów na temat użytkowania żurawi na terenie budowy. Wytyczne dotyczące tego zagadnienia znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych (Dz.U. 2003 nr 47 poz. 401).



Wymogi dotyczące kabiny żurawi

Zgodnie z §87.1 rozporządzenia przy kabinie żurawia należy zainstalować schodki bądź stałe drabinki z poręczami w przypadku żurawi, których drzwi kabiny znajdują się na wysokości powyżej 0,3 m ponad pomostami. W okresie zimowym temperatura w kabinie nie powinna być niższa niż 15°C, zaś w okresie letnim nie powinna przekraczać temperatury zewnętrznej. Co ważne, operator „powinien mieć możliwość sterowania żurawiem i obserwowania terenu pracy z pozycji siedzącej”, a także „możliwość opuszczenia kabiny w każdym roboczym położeniu żurawia”.

Żurawie na placu budowy – zlecenia ogólne

Każdy żuraw pracujący na placu budowy powinien być wyposażony w tablice znamionowe, na których oznaczony zostanie dopuszczalny udźwig. Co ważne w przypadku udźwigu zmiennego – na tablicy powinien zostać podany wymagany udźwig przy określonych położeniach wysięgnika lub wózka na wysięgniku poziomym.

Jeśli chodzi o zalecenia dotyczące odległości, jakie powinien zachować żuraw od przeszkód, mówi o tym § 89 rozporządzenia:

„Odległość pomiędzy skrajnią podwozia lub platformy obrotowej żurawia a zewnętrznymi częściami konstrukcji montowanego obiektu budowlanego lub jego zabezpieczeń tymczasowych bądź stosami składowanych wyrobów, materiałów lub elementów powinna wynosić co najmniej 0,75 m”.

Żurawie na budowie – przemieszczanie ładunków

Wskazówki na temat zasad przemieszczania ładunków za pomocą żurawia znajdziemy w 91, 92 i 93 paragrafie rozporządzenia. Należy zatem pamiętać, że:

- ładunek można przemieszczać poziomo żurawiem tylko i wyłącznie na wysokości nie mniejszej niż 1 m ponad przedmiotami znajdującymi się na drodze przenoszonego ładunku;

- w trakcie mechanicznego załadunku i rozładunku materiałów i wyrobów nie wolno przemieszczać ich bezpośrednio nad ludźmi czy też nad kabiną operatora;

- „roboczy zasięg haka żurawia powinien być większy co najmniej o 0,5 m od położenia środka masy montowanego elementu lub miejsca układanego ładunku.”

Czynności zabronione

W rozporządzeniu (paragraf 90) znajdziemy również listę czynności zabronionych związanych z użytkowaniem żurawia na budowie. Nie wolo przede wszystkim:

-  składować materiałów i wyrobów pomiędzy skrajnią żurawia lub pomiędzy torowiskiem żurawia a konstrukcją obiektu budowlanego czy jego tymczasowymi zabezpieczeniami;

- przechodzić w czasie pracy żurawia pomiędzy obiektem budowlanym a podwoziem żurawia, jak również wychylać się  przez otwory w budowanym obiekcie;

- pozostawiać zawieszonego elementu na haku żurawia w czasie przerwy w pracy bądź po zakończeniu pracy;

- podnosić żurawiem zamrożonych czy zakleszczonych przedmiotów, wyrywać słupów czy przeciągać wagonów kolejowych;

- podnosić żurawiem przedmiotów o nieznanej masie;

- instalować dodatkowych lamp oświetleniowych na konstrukcjach żurawia,

- podnosić ładunku przy ukośnym ułożeniu liny żurawia.

Szkolenia na żurawie  z egzaminem UDT

Wszystkich, którzy chcą zdobyć uprawnienia do obsługi żurawi: przenośnych HDS, samojezdnych oraz wieżowych zapraszamy na nasze szkolenia zakończone egzaminem UDT. Szczegóły na stronie: www.awans-bhp.pl w zakładce szkolenia operatorów UDT. 

Zapraszamy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz