Oznaczenie maszyn - oznakowanie CE
Dziś kilka słów na temat oznaczenia maszyn. Jak wiadomo powinny być one oznaczone w sposób czytelny i trwały. Więcej obowiązków związanych z oznakowaniem maszyn (które dotyczą oczywiście również urządzeń transportu bliskiego) zawiera Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21
października 2008 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn.
Zgodnie z rozporządzeniem oznaczenie powinno zawierać:
ü nazwę i adres producenta;
ü oznakowanie CE;
ü oznaczenie serii lub typu maszyny;
ü numer seryjny (jeżeli jest stosowany);
ü rok budowy maszyny (rok zakończenia procesu
produkcji)
Oznakowanie CE
Zgodnie z rozporządzeniem oznakowanie maszyn powinno zawierać znak CE (składając się z liter „CE”). Gdzie na maszynie należy szukać tego oznakowania? Powinno być ono umiejscowione w bezpośredniej bliskości nazwy producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela. Znak powinien spełniać kilka podstawowych wymogów - przede wszystkim jego elementy powinny mieć taką samą wysokość, co więcej nie może
być ona mniejsza niż 5 mm. Ponadto w momencie pomniejszenia lub powiększenia oznakowania CE
należy zadbać o zachowanie stosownych proporcji.
Informacje umieszczone na maszynach
Jakie jeszcze informacje powinny być umieszczone na maszynie? Przede wszystkim na maszynie powinny być naniesione pełne informacje
dotyczące typu maszyny oraz takie, które są niezbędne do jej bezpiecznego użytkowania.
W przypadku maszyn przemieszczających się powinny znaleźć się dodatkowo następujące informacje:
ü moc minimalna,
ü masa dla najczęściej stosowanej konfiguracji
maszyny,
ü jeżeli ma zastosowanie: maksymalna siła uciągu
na haku sprzęgającym przewidziana przez producenta oraz
maksymalne przewidziane
przez producenta obciążenie pionowe haka sprzęgającego.
Jeśli natomiast mamy do czynienia z maszynami podnoszącymi, nie może na nich zabraknąć danych dotyczących udźwigu nominalnego. Dane te powinny zostać umieszczone w widocznym miejscu. Pamiętać należy również o tym, że w przypadku uzależnienia udźwigu nominalnego od układu maszyny, każde stanowisko kierowcy musi być zaopatrzone w tablicę udźwigu, która będzie określała udźwig dla każdego układu maszyny. Zazwyczaj zalecaną formą prezentacji tych danych jest forma wykresu bądź tabeli.
Na zakończenie warto podkreślić, że w przypadku maszyn, które przeznaczone są do podnoszenia tylko i wyłącznie towarów (a nie ludzi), zaopatrzonych w podstawę ładunkową, umożliwiającą dostęp osobom, bezwzględnie powinny zostać one wyposażone w czytelne ostrzeżenia zabraniające podnoszenia osób.
Więcej wiadomości na temat prawidłowego oznakowania urządzeń
transportu bliskiego na naszych szkoleniach UDT - pełną ofertę szkoleń
znajdziecie na stronie.
Zapraszamy.
Nie powiem, bo jest to ważne... Ale nie tylko o takich rzeczach powinno się pamiętać, bo ważne jest również to, aby serwisować części do swoich maszyn. Tutaj rexroth-hydromatik.pl zatem macie namiar na firmę , która oferuje regenerację, jak i serwisowanie pomp hydraulicznych.
OdpowiedzUsuńModel i markę maszyny warto podać serwisowi jeśli umawiamy się na naprawę. Nie każdy serwis naprawia wszystkie maszyny, musicie sobie z tego zdawać sprawę. Wiem, że wiele części można naprawiać i regenerować, pompy hydrauliczne można wysłać z powodzeniem kurierem do firmy https://banat.pl/naprawa-pomp-hydraulicznych-cennik-wycena-oraz-etapy-regeneracji-elementow-hydraulicznych/. Oni sprawnie ocenią zakres napraw, wycenią całość i równie szybko po akceptacji oferty przystąpią do wykonywanych prac.
OdpowiedzUsuńSilniki hydrauliczne są kluczowym elementem w wielu maszynach przemysłowych, a ich niezawodność ma bezpośredni wpływ na ciągłość produkcji. W przypadku awarii silników hydraulicznych ważne jest, aby naprawa została wykonana przez firmę specjalizującą się w tego typu usługach. Strona https://hydro-dex.com/naprawa-silnikow-hydraulicznych-poclain/ oferuje naprawy silników hydraulicznych Poclain, co jest istotne dla firm korzystających z tych zaawansowanych systemów. Regularne serwisowanie i naprawy wykonane przez doświadczonych specjalistów mogą znacząco zmniejszyć ryzyko przestojów i poprawić efektywność operacyjną. Dzięki temu firmy mogą zminimalizować koszty związane z niespodziewanymi awariami.
OdpowiedzUsuń