Wyłącznik awaryjny maszyny
Każda maszyna powinna być
wyposażona w co najmniej jedno urządzenie do zatrzymywania awaryjnego. Wyjątek
stanowią maszyny przenośne, trzymane w ręku i prowadzone ręką. Mówi o tym
rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 października 2008 r. w sprawie
zasadniczych wymagań dla maszyn. Przepisy zawarte w tym rozporządzeniu znajdują
zastosowanie również do urządzeń transportu bliskiego, w tym wózków widłowych,
podestów, suwnic czy żurawi. Co jeszcze na temat wyłącznika awaryjnego możemy
przeczytać w rozporządzeniu?
Zasada bezpiecznego użytkowania maszyn/ urządzeń magazynowych
Na początku rozporządzenia możemy
znaleźć paragraf, który podkreśla, że do obrotu i użytku mogą zostać oddane
jedynie te maszyny, które nie stanowią zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia
osób oraz zwierząt domowych, bądź też mienia. Jednym ze sposobów zapobiegania potencjalnym
niebezpieczeństwom, jest wyposażenie danej maszyny w urządzenie do
zatrzymywania awaryjnego.
Wyłącznik awaryjny - działanie
Zgodnie z omawianym rozporządzeniem wyłącznik
awaryjny powinien:
Ø "
mieć wyraźnie rozpoznawalne i widoczne oraz szybko dostępne urządzenia
sterujące;
Ø możliwie jak najszybciej zatrzymać niebezpieczny
proces, bez stwarzania dodatkowego zagrożenia;
Ø w koniecznych przypadkach inicjować lub
umożliwiać zainicjowanie pewnych ruchów zabezpieczających. " (§24
rozporządzenia)
Z dalszych paragrafów rozporządzenia możemy dowiedzieć się,
że w momencie ustania aktywnego działania urządzenia do zatrzymywania
awaryjnego po wygenerowaniu sygnału zatrzymania, sygnał ten powinien być
podtrzymany przez zablokowanie tego urządzenia, aż do chwili, w której
zostanie ono w sposób zamierzony
odblokowane.
Nie może być sytuacji
zablokowania urządzenia do zatrzymywania awaryjnego bez wygenerowania polecenia
zatrzymania. Odblokowanie urządzenia do
zatrzymywania awaryjnego może nastąpić wyłącznie przez wykonanie odpowiedniej
czynności – pamiętajmy jednak, że odblokowanie nie powinno ponownie uruchomić
maszyny, a jedynie umożliwić jej uruchomienie.
Zapamiętajmy, że bez względu na tryb, w jakim pracuje
maszyna, funkcja zatrzymania awaryjnego
musi być odstępna i gotowa do użycia przez cały czas. Urządzenia do awaryjnego
zatrzymania nie należy traktować jako zastępnika innych środków
zabezpieczających - urządzenia awaryjnego zatrzymania powinny jedynie wspomagać
te ostatnie, a nie je zastępować.
Szkolenia operatorów UDT
Więcej na temat wymagań, którym muszą sprostać urządzenia
transportu bliskiego, jak również na temat zasad bezpiecznej pracy przy użyciu
tego typu urządzeń dowiecie się na naszych szkoleniach UDT. Jeśli interesują Was szczegóły dotyczące tego typu kursów, koniecznie zajrzyjcie na naszą stronę internetową (link).
Wszystkie nasze szkolenia dla operatorów urządzeń transportu
bliskiego, w tym m.in. wózków widłowych, suwnic, żurawi, podestów, HDS-ów,
podnośników, zakończone są egzaminem UDT, dzięki któremu można zdobyć
uprawnienia operatora UDT ważne bezterminowo na terenie całej Polski.
Zapraszamy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz