Jakie wymagania powinny spełniać ograniczniki ruchów roboczych w
dźwignikach?
Wymagania, jakie powinny spełniać
ograniczniki ruchów roboczych w dźwignikach, określa Rozporządzenie Ministra
Gospodarki z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie warunków technicznych dozoru
technicznego, jakim powinny odpowiadać dźwigniki. Co ważne, rozporządzenie
dotyczy "dźwigników napędzanych mechanicznie lub ręcznie, przeznaczonych
do prostoliniowego przemieszczania ładunków w pionie za pośrednictwem sztywnego
elementu, z częściowym wykorzystaniem układy cięgnowego".
Jakie ograniczniki ruchów roboczych występują w dźwignikach?
Zgodnie z rozporządzeniem (§61.1)
dźwigniki wyposażone powinny być w następujące rodzaje ograniczników ruchów
roboczych:
- łączniki końcowe i krańcowe - występujące w układach elektrycznych
" §62.3 Ogranicznik krańcowy
ruchu roboczego powinien zapewnić zatrzymanie mechanizmu poruszającego się z
prędkością nominalną w takim położeniu, aby odległość pomiędzy elementem
ruchomym a konstrukcją stałą dźwignika pozostała nie mniejsza niż 50 mm."
- oraz zawory hydrauliczne lub pneumatyczne występujące w układach
hydraulicznych i pneumatycznych.
Ograniczniki ruchów roboczych
powinny być uruchamiane mechanicznie.
Zadaniem wyżej wymienionych
ograniczników jest samoczynne wyłączenie ruchu danego mechanizmu w momencie,
gdy element przenoszący obciążenie znajdzie się w strefie końcowej lub
krańcowej. Pod pojęciem "element przenoszący obciążenie" należy
rozumieć "ruchomą część dźwignika służącą do bezpośredniego przejęcia i
utrzymania transportowanego ładunku w ruchu i podczas postoju".
Omawiając ograniczniki ruchów
roboczych występujących w dźwignikach należy wspomnieć również o roboczym
ograniczniku końcowym (łączniku końcowym) instalowanym przed ogranicznikiem
krańcowym. Zadaniem łącznika końcowego jest wyłączanie jednego kierunku ruchu.
Roboczy ograniczniki końcowy stosuje się w przypadku dźwigników, w których
element przenoszących obciążenie często podnoszony jest do skrajnych położeń. W
dźwignikach wyposażonych w łącznik końcowy uruchomienie ogranicznika krańcowego
(łącznika krańcowego) powoduje wyłączenie zasilania napędu w obu kierunkach.
Szkolenie z obsługi dźwigników samochodowych
Omawiane rozporządzenie dotyczy
między innymi dźwigników samochodowych, definiowanych jak dźwigniki stałe
służące do podnoszenia i opuszczenie pojazdów samochodowych. Wszystkich
zainteresowanych szkoleniem z zakresu obsługi dźwigników przemysłowych
(podnośników samochodowych), a w szczególności osoby pracujące w warsztatach
samochodowych i mechaników, zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami naszego
seminarium - link.
Podczas kursu, jego uczestnicy
poznają m.in. rodzaje stosowanych
dźwigników, ich budowę, zasady
eksploatacji i konserwacji, jak również podstawy bhp. Zapraszamy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz