Żurawie samojezdne - rodzaje, charakterystyka, uprawnienia
Zgodnie z normą PN-M-4500:1996
żuraw to dźwignica z urządzeniem chwytającym (ładunkowym) lub ładunkowym
podwieszanym do wysięgnika lub wciągarki przemieszczającej się po
wysięgniku. Zaletą żurawi samojezdnych jest możliwość
przemieszczania się bez specjalnie przygotowanej jezdni. Większość żurawi tego
typu ma możliwość wykonywania nieograniczonej liczby obrotów w obu kierunkach. Niektóre
z nich mogą przemieszczać się z obciążeniem zawieszonym na haku, choć należy
zaznaczyć, że żurawie o dużym udźwigu mogą pracować z obciążeniem jedynie w
czasie postoju.
Klasyfikacja żurawi samojezdnych
Istnieje wiele typów żurawi
samojezdnych. Klasyfikację tych urządzeń znajdziemy m.in. w książce
Włodzimierza Skrzymkowskiego "Żurawie samojezdne i wieżowe konserwacja i
montaż", wydawnictwo KaBe, Krosno 2007. Autor podręcznika na liście żurawi
samojezdnych umieścił następujące rodzaje urządzeń:
- żurawie samojezdne samochodowe – zbudowane na podwoziach samochodów
ciężarowych; ruch po drogach publicznych o utwardzonej nawierzchni; wyposażone
w wychylne wysięgniki teleskopowe lub w wychylne wysięgniki kratownicowe;
- żurawie
samojezdne kołowe terenowe – jazda po terenie o nieutwardzonej powierzchni;
wychylne wysięgniki teleskopowe/ kratownice;
- żurawie
samojezdne gąsienicowe – praca w ciężkich warunkach terenowych; wysięgniki
kratownicowe/ mniejsze udźwigi- wysięgniki teleskopowe;
- żurawie
samojezdne przemysłowe – na specjalnym podwoziu kołowym, jazda z
ograniczoną prędkością po terenie o równej utwardzonej nawierzchni;
- żurawie
przeładunkowe – instalowane na pojazdach, przeznaczone do załadunku/
rozładunku pojazdu;
- żurawie
samojezdne portowe – na podwoziach kołowych i gąsienicowych; załadunek/
rozładunek statków;
- żurawie
samojezdne z osprzętem roboczym o specjalnej konfiguracji – z dodatkową
przeciwwagą.
Ze względu na rodzaj podwozia
żurawie samojezdne możemy podzielić na:
- żurawie o podwoziu kołowym;
- żurawie o podwoziu gąsienicowym - łatwo pokonują nierówności i wzniesienia
terenu, dlatego też znajdują zastosowanie do pracy na nieutwardzonym,
rozluźnionym podłożu, na gruntach wilgotnych czy piaszczystych;
- żurawie o podwoziu specjalnym.
Przykładem tych ostatnich mogą
być żurawie samojezdne kołowe terenowe - zbudowane na podwoziu specjalnym
wyposażonym w jeden silnik napędowy dla mechanizmów roboczych żurawia oraz
jazdy.
Szkolenia dla operatorów żurawi samojezdnych
Osoby, które chcą zdobyć
uprawnienia do obsługi żurawi samojezdnych, zapraszamy na nasze profesjonalne
szkolenia dla operatorów zakończone egzaminem UDT. Zapewniamy pełną organizację państwowego
egzaminu - od złożenia wniosku, przez dokonanie opłat, po zapewnienie miejsca i
sprzętu, na którym odbędzie się egzamin. Szkolenia organizujemy na naszej hali
szkoleniowej w Łodzi lub na terenie firmy klienta w całej Polsce. Szczegóły pod
linkiem:
Zapraszamy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz