Kontrola konstrukcji nośnej suwnicy
Do podstawowych obowiązków
konserwatora suwnic należy sprawdzanie przez oględziny, nie rzadziej niż co 12
miesięcy (lub częściej, jeśli takie zalecenie znajduje się w instrukcji
eksploatacji) stanu konstrukcji nośnej suwnicy. Dziś odpowiemy na pytanie jak
należy taką kontrolę przeprowadzić.
Jak sprawdzić konstrukcję nośną suwnicy?
Oględziny konstrukcji nośnej
suwnic polegają na sprawdzeniu elementów nośnych suwnic, upewnieniu się czy nie
pojawiły się jakiekolwiek pęknięcia czy odkształcenia plastyczne. Konserwator
powinien dokładnie sprawdzić wszystkie barierki, drabiny wejściowe, podesty,
klapy, zamocowania kabiny oraz samą kabinę. Jak możemy przeczytać w książce
"Konserwacja suwnic" Mieczysława Chimiaka (KaBe, Krosno 2008),
pęknięcia konstrukcji nośnych suwnic występują najczęściej w miejscach
mocowania osi kół napędowych od mechanizmy jazdy suwnicy, łączenia belek
nośnych suwnicy z czołownicami oraz mocowania przekładni czołowych z silnikami
do czołownic. Z kolei najczęstszymi
przykładami odkształceń plastycznych konstrukcji suwnicy są:
"-pogięta konstrukcja ramy wózka na skutek niezadziałania wyłącznika
krańcowego od mechanizmu podnoszenia ;
- wygięcia belki nośnej na skutek przeciążenia
suwnicy
- zwichrowania konstrukcji nośnej
na skutek silnego zukosowania w czasie jazdy suwnicy."
Co należy zrobić w przypadku wystąpienia pęknięć bądź odkształceń trwałych w konstrukcji suwnicy?
W przypadku wykrycia pęknięć lub
odkształceń trwałych w konstrukcji suwnicy konserwator musi podjąć
natychmiastowe działania. Przed wszystkim należy suwnicę bezzwłocznie wycofać z
eksploatacji, a następnie powiadomić o tym organ dozoru technicznego. W celu
naprawy uszkodzonych miejsce należy przygotować dokumentację naprawy suwnicy, a
następnie zatwierdzić ją w odpowiednim organie dozoru technicznego. Należy
pamiętać, że naprawę można zlecić jedynie tym zakładom, które posiadają ważne
uprawnienia do naprawy wydane przez UDT. Jak możemy przeczytać na stronie UDT (https://www.udt.gov.pl/uprawnianie-zakladow)
:
"Uprawnienie zostaje wydane
po stwierdzeniu, że wnioskujący spełnia wymagania w zakresie wytwarzania,
montażu, naprawy lub modernizacji urządzeń technicznych oraz wytwarzania
materiałów i elementów w szczególności:
wdrożył właściwą technologię
wytwarzania, montażu, naprawy lub modernizacji,
posiada urządzenia zapewniające
wytwarzanie, naprawę lub modernizację zgodnie z technologią, o której mowa w
pkt 1,
posiada zorganizowaną kontrolę jakości,
ma możliwość przeprowadzenia
badań niszczących i nieniszczących wytwarzanych, naprawianych lub
modernizowanych urządzeń technicznych oraz materiałów we własnym laboratorium
lub laboratorium uznanym przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego,
zatrudnia pracowników o
odpowiednich kwalifikacjach (zob. Kwalifikacje osób), m. in.: osoby
odpowiedzialne za wytwarzanie, naprawę, modernizację i kontrolę jakości
urządzeń technicznych oraz materiałów i elementów stosowanych do wytwarzania,
naprawy lub modernizacji tych urządzeń powinny posiadać:
wyższe wykształcenie techniczne i
co najmniej dwuletnią praktykę zawodową lub
wykształcenie średnie techniczne
i co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową oraz
znajomość norm, przepisów o
dozorze technicznym i warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie
prowadzonej działalności."
Po dokonaniu naprawy suwnicy
zakład wystawia poświadczenie wykonania naprawy zgodnie z dokumentacją. Wówczas
można zgłosić suwnicę do badania technicznego wykonywanego przez dozór
techniczny w celu dopuszczenia suwnicy do eksploatacji.
Szkolenia na konserwatorów suwnic
Osoby, które chcą zdobyć
uprawnienia do konserwacji suwnic zapraszamy na profesjonalne szkolenia dla
operatorów suwnic. Kurs zakończony jest egzaminem UDT, a pozytywny wynik
oznaczenia zdobycie uprawnień ważnych na terenie całej Polski. Szkolenie
organizujemy na terenie naszej hali szkoleniowej w Łodzi lub w miejscu wyznaczonym
przez klienta. Zapewniamy doświadczoną kadrę szkoleniową, wysoki poziom
merytoryczny zajęć oraz atrakcyjne ceny. Szczegóły oferty pod linkiem:
Zapraszamy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz