Próby dźwigników z
obciążeniem kontrolnym
Zalecenia dotyczące przeprowadzania prób dźwigników z obciążeniem
kontrolnym znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 28 grudnia
2001 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny
odpowiadać dźwigniki. Jak możemy przeczytać, przedmiotem rozporządzenia są
"warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania,
wytwarzania i eksploatacji dźwigników napędzanych mechanicznie lub ręcznie,
przeznaczonych do prostoliniowego przemieszczania ładunków w pionie za
pośrednictwem sztywnego elementu, z częściowym wykorzystaniem układu
cięgnowego. " Zanim jednak przejdziemy do omówienia zagadnień związanych z
tematem prób dźwigników, przypomnimy podstawowe informacje dotyczące tego typu
urządzeń.
Co to są
dźwigniki? Jakie są rodzaje dźwigników?
Zgodnie z rozporządzeniem dźwigniki to urządzenia dźwigowe przeznaczone
do pionowego przemieszczania ładunków. Najczęściej spotykanymi dźwignikami są
podnośniki. Możemy wyróżnić
·
dźwigniki
stałe (stacjonarne) - wśród nich tzw. podnośniki samochodowe służące do
podnoszenia pojazdów,
·
przewoźne,
·
oraz
przenośne(przestawne) - stosowane m.in. w warsztatach mechanicznych, stacjach
obsługi pojazdów, magazynach.
Szczególnym rodzajem dźwigników są dźwigniki montowane na pojazdach.
Przykładem mogą być tzw. bramowce przeznaczone do załadunku kontenerów
oraz hakowce.
Przykładem dźwigników są również
tzw. burty załadowcze czyli podesty ruchome załadowcze
(znane również jako windy samochodowe) przeznaczone do załadunku/
rozładunku samochodów dostawczych.
Rodzaje prób dźwigników z obciążeniem kontrolnym
Zgodnie z rozporządzeniem należy
wykonać trzy rodzaje prób dźwigników z obciążeniem kontrolnym: próbę statyczną, próbę dynamiczną oraz próbę
szczelności układów hydraulicznych i pneumatycznych.
Próbę statyczną należy wykonać z obciążeniem wynoszącym 150%
udźwigu nominalnego — dla dźwigników z napędem ręcznym oraz 125% udźwigu
nominalnego — dla dźwigników z napadem innym niż ręczny. Próba ta powinna być
wykonana przy najbardziej niekorzystnym, pod względem stateczności, usytuowaniu
elementów przenoszących obciążenie, a czas jej trwania nie powinien być krótszy
niż 10 min.
Próbę dynamiczną należy wykonać z obciążeniem równym 110% udźwigu
nominalnego. Próbę tą należy wykonać dopiero w momencie, kiedy dźwignik przejdzie
pozytywnie próbę statyczną. Próba dynamiczna powinna składać się z dwóch cykli
pracy z prędkościami i kojarzeniem ruchów elementów dźwignika, określonymi w
dokumentacji konstrukcyjnej dźwignika.
Kiedy dźwignik przejdzie
pozytywnie próbę statyczną i dynamiczną, kolejnym krokiem jest kontrola stanu
konstrukcji nośnej dźwignika, sprowadzająca się do oględzin (ze szczególnym
uwzględnieniem złączy spawanych i połączeń rozłącznych) w celu wykluczenia
uszkodzeń bądź odkształceń elementów konstrukcji.
Próba szczelności układów hydraulicznych i pneumatycznych powinna
być przeprowadzona z obciążeniem równym 110% udźwigu nominalnego. Czas trwania
tej próby powinien wynosić 1 godzinę. Jak możemy przeczytać w rozporządzeniu, wynik
próby szczelności uznaje się za pozytywny, jeżeli w układzie hydraulicznym nie
wystąpiły zewnętrzne wycieki cieczy roboczej, zaś w wyniku nieszczelności
wewnętrznych układu element przenoszący obciążenie nie opuścił się więcej niż o
0,1 m. Wielkość ta powinna być mierzona w pionie.
Ponadto należy pamiętać, że w
dźwignikach wyposażonych w układy hydrauliczne i pneumatyczne, oprócz prób, o
których mowa wyżej, należy sprawdzić prawidłowość działania zaworów zwrotnych
sterowanych lub zaworów zabezpieczających przed pęknięciem przewodów
ciśnieniowych.
Szkolenia z obsługi i konserwacji dźwigników
Zapraszamy na nasze szkolenia z obsługi dźwigników:
-
dźwigników przemysłowych
(podnośników pojazdów) - szczegóły pod linkiem
- podestów ruchomych załadowczych (burt samowyładowczych) - szczegóły
pod linkiem
oraz szkolenia dla konserwatorów dźwigników przemysłowych - hakowców i
bramowców - szczegóły pod linkiem.
Zapewniamy szybkie terminy szkolenia,
doświadczoną kadrę szkoleniową, doskonałe przygotowanie do zawodu
operatora/konserwatora dźwigników danego rodzaju oraz możliwość zorganizowania
szkolenia na terenie firmy klienta dla większej grupy uczestników szkolenia (z
terminami zajęć dostosowanymi do grafiku pracy ustalonego w danym
przedsiębiorstwie). Zapraszamy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz