Jaka powinna być temperatura w miejscu pracy?
Utrzymujące się od dłuższego
czasu wysokie temperatury to doskonały pretekst, aby poruszyć kilka ważnych
kwestii związanych z bhp. Kilka dni temu pisaliśmy o obowiązkach pracodawcy wynikających z
wysokimi temperaturami w miejscu pracy (link)
Dziś udzielimy odpowiedzi na
pytanie, jaka powinna być temperatura w miejscu pracy.
Maksymalna i minimalna temperatura w miejscu pracy?
Minimalną temperaturę, jaka może panować
w pomieszczeniach pracy, określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki
Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U.z 2003 r. nr 169, poz. 1650
z późniejszymi zmianami)
Zgodnie z §30:
"W pomieszczeniach pracy należy zapewnić
temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku
fizycznego niezbędnego do jej wykonywania) nie niższą niż 14° C
(287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach
pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach
biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C (291 K)."
W kontekście panujących upałów w
chwili obecnej pracowników bardziej interesują regulacje prawne dotyczące maksymalnych temperatur, jakie mogą być w
pomieszczeniach pracy. Niestety przepisy nie określają jednoznacznie, jaka
maksymalna temperatura może panować w miejscu pracy. W związku w zapisem ""W
pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju
wykonywanej pracy" bhp-owcy zalecają przyjmować granicę 30°C
w pomieszczeniach biurowych, 28°C w pomieszczeniach, gdzie wykonywana
jest ciężka praca fizyczna oraz 26°C w warunkach szczególnych.
Klimatyzacja w miejscu pracy
Jeśli pracodawca zdecyduje się na
zainstalowanie systemu klimatyzacji bądź wentylacji mechanicznej w miejscu
pracy musi pamiętać o tym, aby przestrzegać kilka obowiązków nałożonych rozporządzeniem
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Przede wszystkim
musi on zapewnić stosowną konserwację urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych i
wentylacyjnych, jak również zapewnić środki ograniczające natężenie i
rozprzestrzenianie się hałasu i drgań wywoływanych pracą wyżej wspomnianych urządzeń.
Należy pamiętać, że klimatyzacja czy też wentylacja nie może powodować
przeciągów czy też wyziębienia pomieszczeń pracy, a strumień powietrza
pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie powinien być skierowany
bezpośrednio na stanowisko pracy.
Usługi bhp dla firm
Wszystkich właścicieli firm zachęcamy do skorzystania z
naszej oferty usług bhp dla firm. Służymy profesjonalnymi radami z zakresu bhp
i UDT, przeprowadzamy audyty bhp, sprawujemy kompleksową opiekę bhp na placach
budowy i na terenie firmy klienta. Szczegóły dotyczące oferowanych usług w
ramach pakietu bhp dla firm znajdują się na naszej stronie internetowej - link .
Serdecznie zapraszamy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz