Najczęściej występujące zagrożenia dla wózków jezdniowych podnośnikowych
Wózki jezdniowe podnośnikowe to
urządzenia transportu bliskiego podlegające dozorowi technicznemu. Pomimo
wszelkich starań minimalizacji zagrożeń związanych z eksploatacją tych urządzeń, w codziennej pracy może dojść
do sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i życiu ludzkiemu. Na stronie UDT
(link) możemy znaleźć listę najczęściej
identyfikowanych zagrożeń dla wszystkich urządzeń transportu bliskiego. Dziś
skupimy się na wózkach jezdniowych podnośnikowych.
Najczęściej identyfikowane zagrożenia dla wózków jezdniowych podnośnikowych
Opracowana przez UDT lista najczęściej identyfikowanych zagrożeń dla
wózków jezdniowych podnośnikowych
powstała w oparciu o analizę rozdziału 3 rozporządzenia Ministra
Gospodarki z dnia 30 października 2002
r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w
zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy.
Pierwsze miejsce na liście
zagrożeń zajmuje zastosowanie na wózku widłowym nieprawidłowego oznakowania -
tj. brak oznaczeń (piktogramów) bądź też umieszczenie napisów informacyjnych i
ostrzegawczych w języku obcym.
Kolejnym źródłem zagrożenia,
zgodnie z paragrafem 10 wspomnianego rozporządzenia, jest brak sygnału ostrzegawczego,
który włączałby się przy jeździe do tyłu, jeżeli strefa za wózkiem jest
niewidoczna dla kierowcy. Jak czytamy na stronie UDT, jest to szczególnie niebezpieczne
w przypadku wózków ze zmiennym wysięgiem.
Kolejna potencjalnie niebezpieczna
sytuacja dotyczy starych wózków elektrycznych z rozruchem oporowym, w których
silnik jazdy wózka załączany jest pojedynczym stycznikiem. W tym przypadku może
nastąpić klejenie się styków, wówczas kierowca nie może zatrzymać wózka za
pomocą hamulca zasadniczego. Jak możemy przeczytać na stronie UDT, : "Jeśli
[operator] nie zdąży użyć wyłącznika awaryjnego, występuje zagrożenie
wypadkiem."
Kolejne wymienione zagrożenia to:
- brak łatwo dostępnego
urządzenia awaryjnego na stanowisku kierowcy - w przypadku wózków
elektrycznych;
- brak łatwo dostępnego
urządzenia do zatrzymania silnika na stanowisku kierowcy - w przypadku wózków
spalinowych;
- brak zabezpieczeń przed
wypadnięciem baterii akumulatorów ( w wózkach elektrycznych) w momencie
wywrócenia wózka;
- brak zabezpieczeń przed
upadkiem pokryw podnoszonych do celów konserwacyjnych (brak podpórek);
- brak osłony chroniącej
operatora przy stanowisku operatora znajdującym się bardzo blisko masztu;
- brak wyłącznika brzusznego na
dyszlu wózka prowadzonego;
- brak zabezpieczenia operatora w
razie wywrócenia się wózka - przykładowo brak pasów bezpieczeństwa czy obudowy
kabiny;
- nieosłonięty tłumik lub rura
wydechowa (zagrożenie oparzeniem).
Ponadto UDT do najczęstszych zagrożeń związanych z użytkowaniem wózków
jezdniowych zalicza, zgodnie z § 15 rozporządzenia:
-
"Zagrożenie
uderzeniem kierowcy w przypadku zerwania łańcucha, jeśli poprzeczka masztu lub
daszek nie chronią przed uderzeniem."
- " Zagrożenie operatora przy pęknięciu przewodów
hydraulicznych, jeżeli nieosłonięte giętkie przewody znajdują się w
bezpośredniej bliskości operatora."
- " Dostępne nieosłonięte elementy ruchome osprzętu silnika
spalinowego, jak wentylator, przekładnia pasowa, itp."
Szkolenia na wózki widłowe z egzaminem UDT
Wszystkich chętnych do
pogłębienia swojej wiedzy i umiejętności związanych z obsługą wózków widłowych,
zapraszamy na nasze szkolenia dla operatorów wózków widłowych zakończone
egzaminem UDT. Pozytywny wynik z
egzaminu oznacza zdobycie uprawnień ważnych na terenie całego kraju. Po
szczegółowe informacje dotyczące kursów na wózki jezdniowe zapraszamy na naszą
stronę internetową: link.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz