Konserwacja wózków jezdniowych podnośnikowych - zasady bhp
Zasady bhp konserwacji wózków
jezdniowych podnośnikowych stanowią jeden z ważniejszych tematów poruszanych w
trakcie szkoleń na konserwatorów tego typu urządzeń. Jest to temat szeroki i
oczywiście nie można omówić go w kilku zdaniach. Poniżej zamieszczamy skrót
najważniejszych informacji - traktujcie go jako materiał szkoleniowy przydatny
do powtórki przed egzaminem. Osoby zainteresowane pogłębieniem swojej wiedzy z
zakresu konserwacji wózków jezdniowych zapraszamy zaś na szkolenie
"Konserwator wózków widłowych i ładowarek teleskopowych" - niezbędne
informacje na temat kursu pod linkiem.
Podstawowe zasady bhp konserwacji wózków jezdniowych podnośnikowych
Podstawowe zasady bhp konserwacji wózków jezdniowych podnośnikowych zostały dokładnie omówione w książce "Konserwacja
wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia", Mieczysław
Chimiak, wydawnictwo KaBe, Krosno 2006. Autor podręcznika wymienia:
• Konserwacja wózka widłowego może być przeprowadzana jedynie w miejscu, gdzie nie ma żadnych materiałów łatwopalnych, wybuchowych, czy stanowisk z otwartym ogniem. Zabronione jest również zbliżanie się z otwartym ogniem w momencie usuwania przez konserwatora usterek w układzie paliwowym, przy sprawdzaniu stanu paliwa i uzupełnianiu go.
• Zanim konserwator przystąpi do standardowych czynności konserwacyjnych wózek widłowy powinien być do tego odpowiednio przygotowany - należy oczyścić go z brudu i smarów. Należy również upewnić się, czy na wózku nie znajdują się narzędzia lub inne przedmioty - jeśli tak, należy je usunąć.
• Jeśli silnik jest nagrzany, pod żadnym pozorem nie można odkręcać korka z układu chłodzenia.
• Czynności regulacyjne konserwator musi wykonywać zawsze przy wyłączonych układach napędowych.
• Jeśli chodzi o ładowanie akumulatora, musimy pamiętać, że czynność tą należy wykonywać jedynie w odpowiednich i przystosowanych do tego pomieszczeniach. Przed rozpoczęciem ładowania akumulatora, musimy odłączyć go od układu elektrycznego wózka, odkręcić korki odpowietrzające oraz skontrolować poziom elektrolitu. Zawsze postępujemy zgodnie z instrukcją producenta baterii.
• Procedurę wymiany koła rozpoczynamy od ustawienia wózka na poziomym podłożu z włączonym hamulcem postojowym. Dźwignia biegów musi znajdować się w położeniu zerowym, widły muszą być opuszczone, silnik wyłączony. Koła zablokowane klinami. Wózek podnosimy podnośnikiem o stosownym udźwigu.
• Zanim rozpoczniemy próby z obciążeniem musimy najpierw sprawdzić ciśnienie w ogumieniu. Jeśli stwierdzimy, że należy uzupełnić ciśnienie w oponach, w pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić, czy obręcze i opony nie są uszkodzone.
Materiał opracowany na podstawie książki "Konserwacja
wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia", Mieczysław
Chimiak, wydawnictwo KaBe, Krosno 2006
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz