Łączniki bezpieczeństwa w dźwignikach
Dziś odpowiemy na pytanie - co to
są łączniki bezpieczeństwa i jakie łączniki bezpieczeństwa znajdziemy w
dźwignikach. Bazować będziemy na Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 28
grudnia 2001 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim
powinny odpowiadać dźwigniki (dalej - "rozporządzenie").
Co to są łączniki bezpieczeństwa?
Rozdział 4 Rozporządzenia - "Obwody i łączniki bezpieczeństwa" §49
poświęcony jest łącznikom bezpieczeństwa. Na jego podstawie łączniki
bezpieczeństwa możemy zdefiniować jako łączniki, które zapewniają bezpieczną
eksploatację dźwignika na skutek wyłączenia danego mechanizmu napędowego.
Jakie łączniki bezpieczeństwa występują w dźwignikach?
Przykładami łączników bezpieczeństwa,
w które wyposażone są dźwigniki, są chociażby łączniki krańcowe, wyłącznik
awaryjny "STOP", łącznik ruchomej listwy bezpieczeństwa czy łączniki
barier, drzwi i ogrodzeń. Zgodnie z rozporządzeniem:
"§49. 3. Zestyki łączników
bezpieczeństwa powinny być rozwierane przez bezpośrednie działanie sztywnych
części układu kinematycznego dźwignika, bez pośrednictwa sprężyn lub innych
elementów elastycznych. W przypadku braku możliwości takiego działania powinna
być stosowana samoczynna kontrola funkcjonowania łączników lub ich dublowanie."
zaś
"§49. 4. Łączniki elektroniczne
zastosowane jako łączniki bezpieczeństwa powinny być wyposażone w układ
samoczynnej kontroli działania, uruchamiający się co najmniej przy każdym załączeniu
dźwignika do ruchu lub w układ samoczynnej kontroli dublowania."
Wyłącznik awaryjny STOP
Na szczególną uwagę zasługuje
wyłącznik awaryjny "STOP", który powinien wyłączać wszystkie obwody
siłowe. W przycisk ten powinno być wyposażone każde stanowisko sterowania
dźwignika. Ponadto w pewnych przypadkach istnieje możliwość zastosowania
dodatkowych wyłączników "STOP" dostępnych z poziomu roboczego,
umieszczonych na oddzielnych częściach dźwignika.
Pamiętajmy, że łącznik
"STOP" powinien być łącznikiem zestykowym, a przycisk łącznika
"STOP" powinien wystawać ponad swoją obudowę. Co istotne, po
ustąpieniu nacisku na przycisk łącznika, nie powinno nastąpić ponowne
samoczynne załączenie łącznika głównego.
Szkolenie z obsługi dźwigników przemysłowych / podnośników
samochodowych
Jeśli chcesz pogłębić swoją
wiedzę z zakresu dźwigników przemysłowych, zapraszamy na nasze szkolenia z
obsługi dźwigników przemysłowych/ podnośników samochodowych. Do skorzystania z
naszej oferty zachęcamy również pracodawców - to doskonały sposób na podniesienie/
uzupełnienie kwalifikacji i kompetencji swoich pracowników. Szkolenie
organizujemy na terenie naszej hali szkoleniowej w Łodzi oraz na terenie firmy
klienta. Zapewniamy atrakcyjne ceny szkolenia, elastyczny grafik kursu,
doświadczonych Instruktorów, dużą ilość godzin praktyki i jak najwyższy poziom
merytoryczny zajęć. Szczegóły pod linkiem.
Zapraszamy!
Wybór dostawcy usług hydrauliki siłowej to decyzja, która może wpłynąć na efektywność całej produkcji. Zalecane jest wybieranie firm z doświadczeniem i dobrą opinią, które mogą zapewnić zarówno naprawy, jak i regularną konserwację. Kompleksowa oferta usług jest dostępna na stronie https://hydro-dex.com/.
OdpowiedzUsuń