Jakim badaniom podlegają żurawie samojezdne w trakcie eksploatacji urządzenia?
Żurawie samojezdne to dźwignice,
które podlegają dozorowi technicznemu.
Właściciel urządzenia, przed przystąpieniem do ich eksploatacji, musi
złożyć stosowny wniosek (zgłoszenie do
objęcia danego żurawia dozorem technicznym)
we właściwym oddziale Urzędu Dozoru Technicznego. Pozytywny wynik badań
technicznych wykonanych przez inspektorów UDT oznacza uzyskanie decyzji
zezwalającej na eksploatację urządzenia. Jednak to nie koniec badań, jakim dany
żuraw samojezdny będzie poddawany - w trakcie dalszej eksploatacji właściciel
będzie odpowiedzialny za przeprowadzanie kolejnych badań urządzenia.
Badania żurawi samojezdnych w trakcie ich eksploatacji
Zgodnie z Rozporządzeniem
Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 30 października 2018 r. w
sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji,
napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego każde urządzenie transportu
bliskiego (a więc również żurawie samojezdne) musi być odpowiednio przygotowane do badań -
zamontowane, sprawne technicznie i przygotowane do eksploatacji. To
eksploatujący musi zadbać o bezpieczne warunki pracy, obciążenie do wykonania
badań oraz osprzęt do podnoszenia obciążenia. To również na eksploatującym
ciąży obowiązek zadbania o to, aby w trakcie badania obecni byli obsługujący i
konserwujący dane urządzenie (chociaż istnieją odstępstwa od tego zalecenia).
W trakcie eksploatacji żuraw
samojezdny podlega trzem podstawowym rodzajom badań: badaniom okresowym, badaniom
doraźnym eksploatacyjnym oraz
doraźnym powypadkowym lub poawaryjnym.
Szczegółowa charakterystyka każdego z nich znajduje się we wspomnianym
rozporządzeniu.
Zgodnie z nim, celem badań okresowych jest sprawdzenie, czy:
"1) zrealizowano zalecenia
zamieszczone w protokole z poprzedniego badania UTB;
2) nie powstały uszkodzenia lub
zmiany stanu UTB mające wpływ na bezpieczeństwo jego eksploatacji;
3) UTB jest wyposażone w
niezbędne urządzenia zabezpieczające i urządzenia ochronne, które pracują
prawidłowo;
4) umieszczone na UTB napisy
ostrzegawcze, informacje i instrukcje są czytelne;
5) UTB wymaga przeprowadzenia naprawy;"
6) zostały przeprowadzone pomiary
rezystancji izolacji obwodów elektrycznych, ze szczególnym uwzględnieniem
obwodów bezpieczeństwa i ochrony przeciwpożarowe oraz pomiary rezystancji uziemień roboczych i odgromowych,
o ile są stosowane, oraz ochrony przeciwporażeniowej.
Z kolei badanie doraźne eksploatacyjne służy sprawdzeniu, czy:
"1) dokonana naprawa,
modernizacja lub wymiana elementu, demontaż i ponowny montaż UTB na nowym miejscu
pracy lub inne okoliczności nie stanowią zagrożenia dla bezpiecznej
eksploatacji UTB;
2) UTB jest zgodne z przedłożoną
dokumentacją;
3) instalacja i przeznaczenie UTB
są zgodne z instrukcją eksploatacji;
4) umieszczone na UTB napisy
ostrzegawcze, informacje i instrukcje są czytelne."
Badanie doraźne powypadkowe i doraźne poawaryjne służy określeniu
stanu technicznego urządzenia oraz przyczyn wypadku lub niebezpiecznego
uszkodzenia.
Szkolenie na żurawia samojezdnego z egzaminem UDT
Osoby zainteresowane zdobyciem
uprawnień do obsługi żurawi samojezdnych zapraszamy na nasze szkolenia dla
operatorów tych urządzeń. Po zakończonym egzaminie UDT kursant otrzymuje
uprawnienia (legitymację UDT) na żurawie samojezdne. Wydajemy również
zaświadczenie o przebytym kursie z ramowym programem szkolenia. Zaświadczenia
wystawiamy zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Szczegóły oferty pod
linkiem:
Zapraszamy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz