Badanie doraźne eksploatacyjne UTB
Urządzenia transportu bliskiego
muszą być poddawane określonym badaniom. Obok badań odbiorczych i okresowych
znajdziemy też badania doraźne - eksploatacyjne, kontrolne czy też
powypadkowe/ poawaryjne. Dziś odpowiemy na pytanie, w jakich przypadkach i w
jakim celu przeprowadza się badania doraźne eksploatacyjne. A odpowiedź znajdziemy
w rozporządzeniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 30
października 2018r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w
zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego.
Czemu służą badania doraźne eksploatacyjne urządzeń transportu
bliskiego?
Paragraf 17 wspomnianego
rozporządzenia wskazuje, iż jednym z powodów przeprowadzania badań doraźnych eksploatacyjnych danego urządzenia
transportu bliskiego jest sprawdzenie, czy "dokonana naprawa, modernizacja lub wymiana elementu, demontaż i ponowny
montaż UTB na nowym miejscu pracy lub inne okoliczności nie stanowią zagrożenia
dla bezpiecznej eksploatacji UTB"[1]. Jak możemy przeczytać w dokumencie "Wytyczne
UDT dotyczące eksploatacji urządzeń transportu bliskiego - wydanie 1, grudzień
2018" (link)
podczas badania weryfikacji podlegają takie kwestie jak prawidłowy dobór
elementów i materiałów użytych w procesie naprawy/ modernizacji, prawidłowość
użytych technologii podczas wykonywania połączeń rozłącznych i nierozłącznych,
zgodność z dokumentacją zatwierdzoną przez UDT, uprawnienia zakładu
wykonującego naprawę/ modernizację.
Kolejną przyczyną wykonania badań
doraźnych jest sprawdzenie, czy "UTB
jest zgodne z przedłożoną dokumentacją"1. Niezgodność dokumentacji ze stanem faktycznym
wiąże się z brakiem pozwolenia na eksploatację danego urządzenia.
Ponadto w trakcie badan doraźnych
sprawdza się, czy "instalacja i
przeznaczenie UTB są zgodne z instrukcją eksploatacji" 1 oraz czy " umieszczone na UTB napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje są czytelne"1.
Kiedy należy złożyć wniosek o wykonanie badania doraźnego
eksploatacyjnego?
Badanie doraźne eksploatacyjne
jest przeprowadzane przez organ dozoru technicznego na pisemny wniosek
eksploatującego. Zgodnie z paragrafem 17 rozporządzenia eksploatujący ma
obowiązek złożyć wniosek o wykonanie badania doraźnego eksploatacyjnego
urządzenia po wymianie:
"- cięgien nośnych;
- urządzeń chwytających - np. haków, chwytników, chwytaków;
- zespołu napędowego lub elementów zespołu napędowego, działającego na
zasadzie sprzężenia ciernego;
- mechanizmu podnoszenia lub
mechanizmu zmiany wysięgu;
- urządzeń zabezpieczających, w szczególności ogranicznika prędkości,
urządzeń chwytnych, ogranicznika obciążenia lub systemu ryglowania drzwi przystankowych".
Ponadto eksploatujący musi złożyć
wniosek o badanie po naprawie bądź też modernizacji urządzenia, jak również po
zmianie miejsca pracy urządzenia wiążącej się z koniecznością jego demontażu i
ponownego montażu. W tym ostatnim przypadku należy pamiętać o grupie urządzeń,
które pomimo zmiany miejsca pracy, demontażu i ponownego montażu nie muszą być
poddane badaniom doraźnym. Są to, zgodnie z paragrafem 18 rozporządzenia,:
"1) wciągniki i wciągarki z napędem ręcznym wszystkich mechanizmów;
2) wyciągi towarowe przewoźne i przenośne;
3) dźwigniki przenośne;
4) żurawie przewoźne szybkomontujące;
5) żurawie samojezdne;
6) UTB z zasilaniem jednofazowym;
7) UTB z napędem spalinowym, o ile nie są mocowane do obiektu."
Należy również pamiętać, że
badanie doraźne eksploatacyjne musimy przeprowadzić po wykonaniu oceny stanu technicznego
urządzenia po przekroczeniu jego resursu.
Ustawodawca przewidział również
możliwość przeprowadzenia badań tego typu w innych przypadkach niż wyżej
omówione.
Jaki jest zakres badania doraźnego eksploatacyjnego?
Zakres badania doraźnego
eksploatacyjnego określa § 17.4 rozporządzenia:
" § 17.4. Zakres badania doraźnego eksploatacyjnego obejmuje:
1) sprawdzenie księgi rewizyjnej UTB i dziennika konserwacji,
2) sprawdzenie protokołów pomiarów, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 4,
3) sprawdzenie zaświadczeń kwalifikacyjnych konserwującego lub
obsługującego UTB, jeżeli uczestniczą w badaniu,
4) sprawdzenie dokumentacji
uzupełniającej, o której mowa w § 4 ust. 3,
5) sprawdzenie prawidłowości zainstalowania i przeznaczenia UTB,
zgodnie z instrukcją eksploatacji UTB,
6) przeprowadzenie prób funkcjonowania UTB w zainstalowanej wersji
montażowej, z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy
robocze UTB, mechanizmy i urządzenia zabezpieczające i ochronne działają
prawidłowo,
- o ile nie uzgodniono z organem właściwej jednostki dozoru
technicznego innego zakresu badania."
Należy również pamiętać, że " Szczegółowy zakres badania jest ustalany przez inspektora UDT i
wynika z powodu jego przeprowadzenia."[2]
A wszystkich zainteresowanych
zdobyciem uprawnień UDT do obsługi urządzeń transportu bliskiego zapraszamy na
nasze szkolenia dla operatorów UTB. Szczegóły oferty znajdują się na naszej
stronie internetowej: https://awans-bhp.pl/
Zapraszamy!
[1]
Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 30 października
2018r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie
eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego
[2] "Wytyczne
UDT dotyczące eksploatacji urządzeń transportu bliskiego - wydanie 1, grudzień
2018"
W laboratoriach na całym świecie piece laboratoryjne są wykorzystywane do różnych celów, od krystalizacji substancji chemicznych po analizy termiczne próbek. W połączeniu z zaawansowanymi sterownikami i technologią pomiarową pozwalają one na precyzyjne kontrolowanie procesów i monitorowanie zmian temperatury. Dzięki temu naukowcy mogą prowadzić badania, które przyczyniają się do rozwoju nowych materiałów, leków czy technologii.
OdpowiedzUsuń