Praca przy przeładunkach portowych - urządzenia przeładunkowe
W jednym z wpisów krótko omówiliśmy Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 6 lipca 1993 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w portach morskich i śródlądowych w kontekście kwalifikacji pracowników zatrudnionych przy przeładunkach portowych. Dziś bazując na tym samym rozporządzeniu skupimy się na ogólnych zasadach użytkowania urządzeń przeładunkowych, takich jak chociażby wózki silnikowe.
Urządzenia
przeładunkowe w portach – ogólne zasady eksploatacji
W portach do prac przeładunkowych wykorzystywane są takie urządzenia jak urządzenia dźwignicowe, wózki silnikowe, urządzenia taśmowe, zwałowarko-ładowarki czy pomocniczy sprzęt przeładunkowy (np. zawiesia, pasy i siatki ładunkowe, trawesry). Ogólne zasady użytkowania tego typu urządzeń opisane zostały w paragrafach od 39 do 111 omawianego rozporządzenia.
Podstawową zasadą dotyczącą użytkowania urządzeń przeładunkowych podlegających dozorowi technicznemu jest przestrzeganie obowiązujących przepisów dozoru technicznego zarówno w kontekście projektowania i wytwarzania, jak i eksploatowania oraz naprawy. Haki i wszelkie urządzenia chwytne muszą spełniać wymagania norm przedmiotowych. Odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów dozoru technicznego oraz właściwą eksploatację i naprawę urządzeń ponoszą użytkownicy tego sprzętu, jak również jednostki naprawiające urządzenia przeładunkowe. Zgodnie z § 45. „Urządzenia przeładunkowe będące pod nadzorem technicznym, z wyjątkiem narzędzi stosowanych w przeładunku, powinny posiadać świadectwo wydane przez wytwórcę oraz aktualną cechę atestacji.”
A co z urządzeniami przeładunkowymi, które nie są objęte dozorem technicznym? Ustawodawca nakłada na zakłady pracy wykorzystujące takie urządzenia obowiązek zorganizowania we własnym zakresie nadzoru technicznego nad tymi maszynami. Mają oni również obowiązek opracowania instrukcji dotyczących prowadzenia ewidencji, kontroli, sprawdzania wytrzymałości czy warunków obsługi urządzenia. Co ważne w instrukcji obsługi urządzenia musi zostać ustalona liczba pracowników niezbędna do obsługi tego urządzenia.
Urządzenia przeładunkowe powinny mieć ponadto określone dopuszczalne obciążenie robocze, nośność bądź też dopuszczalny zakres ich stosowania.
Jeśli chodzi o pomocniczy sprzęt przeładunkowy i magazynowo-placowy powinien być on:
„ bezpieczny dla obsługi, niezawodny w użyciu, czynić zadość wymaganiom wytrzymałościowym, mieć jak najmniejszą masę, pozwalać na szybkie i dogodne uchwycenie i zwolnienie ładunku.” [§ 69.]
Co istotne przy pracach przeładunkowych pod żadnym pozorem nie można stosować sprzętu nieatestowanego czy nie odpowiadającego normom przedmiotowym bądź dokumentacji technicznej. Ponadto, należy zadbać, aby stosowany sprzęt był oznakowany w sposób czytelny i wyraźny.
Szkolenia z
obsługi urządzeń magazynowych i przeładunkowych
Osoby zainteresowane zdobyciem uprawnień do obsługi urządzeń transportu bliskiego wykorzystywanych do prac przeładunkowych w magazynach i na placach składowych zapraszamy do skorzystania z naszej oferty szkoleniowej. Szkolimy przyszłych operatorów wózków widłowych, ładowarek teleskopowych, suwnic, wciągników, podestów czy żurawi. Zapewniamy kompleksową organizację egzaminu UDT, dzięki któremu można zdobyć uprawnienia ważne na terenie całego kraju. Szczegóły pod linkiem Szkolenia UDT – Awans BHP Kursy Szkolenia Uprawnienia UDT (awans-bhp.pl) Zapraszamy!
Firma MovinCar to specjalista w sprzedaży i wynajmie wózków widłowych, przeznaczonych do transportu wewnętrznego w przedsiębiorstwach. W ramach usługi, firma oferuje szeroki wybór modeli wózków, które spełniają najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa. Dzięki doświadczonym i wyszkolonym sprzedawcom, klienci firmy MovinCar mają pewność, że sprzęt zostanie dobrany w sposób optymalny dla ich potrzeb, co pozwoli zoptymalizować procesy transportu wewnętrznego w firmie. MovinCar to partner, któremu można zaufać i który dba o sukces swoich klientów.
OdpowiedzUsuń