wtorek, 9 października 2018

Uszkodzenia palet EUR


Uszkodzenia palet EUR


Rynek palet  w Polsce to ok. 40 milionów sztuk palet EUR. Aby palety mogły zostać wprowadzone do obrotu, muszą posiadać certyfikację legalności (spełniać standardy  palet EUR). Szybką ocenę identyfikowalności oraz stanu palet umożliwiają karty oceny palet, zawierające między innymi cechy prawidłowej palety EUR oraz uszkodzenia dopuszczalne w paletach, jak i te, które dyskwalifikują daną paletę z obiegu. 



Jakie są dopuszczalne uszkodzenia palet?  Które palety można dopuści do obiegu?

Istnieje kilka uszkodzeń, które mimo wystąpienia nie dyskwalifikują palety z obiegu. Przykładowo, osoba odpowiedzialna za gospodarkę paletową w firmie może dopuścić do obiegu palety, które  w wyniku starzenia się drewna, ściemniały, jak również palety, których deski są pęknięte, ale w taki sposób, że pęknięcie nie obejmuje krawędzi desek. Podobnie do obiegu można dopuścić palety z pęknięciem wzdłużnicy środowej, jeśli wzdłużnica całą swoją powierzchnią opiera się na wspornikach środkowych. Akceptowane są również pęknięcia wsporników, pod warunkiem, że nie są widoczne żadne gwoździe.   Do użytku można również dopuścić palety, których jeden ze wsporników ma uszkodzone bądź nieczytelne oznaczenie, pod warunkiem, że wspornik z drugiej strony oznaczony jest prawidłowo (oznaczenie jest czytelne).  Używać możemy również palety, których skrajne deski są odłupane, ale odłupanie nie przekracza 2 cm, a widoczny jest maksymalnie tylko jeden gwóźdź. 


Jakie  są wady dyskwalifikujące paletę z obrotu?


Palety nie można dopuścić do obrotu w przypadku odłupania wzdłużnicy, jak również braku frezów na krawędzi więcej niż jednej deski dolnej. Nie można używać palet, w których wspornik uległ odłupaniu, w taki sposób że widoczne są gwoździe (pamiętajmy, że nawet jeden widoczny gwóźdź dyskwalifikuje paletę!) oraz w przypadku odłupania deski ukazującego więcej jak jeden gwóźdź.  Paletę bezwzględnie dyskwalifikuje pojawienie się zbutwienia, wystąpienie próchnicy czy zagrzybienia, jak również zastosowanie gwoździ nie posiadających licencji oraz  nieprawidłowe oznakowanie wspornika.

Wszystkie elementy, na które należy zwrócić uwagę w momencie dokonywania oceny palety, znajdują się na wspomnianych na samym początku kartach oceny palet.

Szczegółowy proces dokonywania oceny palet przedstawiamy w trakcie naszego szkolenia "Identyfikacja palet EUR i EPAL. Szkolenie - zarządzanie i obrót paletami" . Serdecznie zapraszamy na szkolenie oraz do zapoznania się ze szczegółami naszej oferty na stronie - link.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz