wtorek, 12 czerwca 2018

Wyposażenie ochronne żurawi


Dziś  kilka słów na temat zabezpieczeń żurawi. Mowa tu o elementach wyposażenia żurawi, które nie są zakwalifikowane jako urządzenia, ale ich zastosowanie chroni żuraw przed awariami bądź wypadkami, jak również, jeżeli mimo wszystko do takich dojdzie,  pozwala na zmniejszenie ich skutków.  Krótko mówiąc -  o wyposażeniu ochronnym żurawi.


Jakie jest wyposażenie ochronne żurawi?

Jak zaznacza Maciej Jodłowski w książce "Operator żurawi samojezdnych", Wydawnictwo KaBe Krosno 2004, do wyposażenia ochronnego żurawi zaliczamy m.in.:

·         tarcze oporowe kół żurawia – znajdują zastosowanie w żurawiach na podwoziach ogumionych; jeśli zdarzy się, że opona pęknie bądź też nastąpi w niej spadek ciśnienia, tarcze oporowe powinny spowodować, że żuraw nie utraci stateczności;

·         wskaźnik udźwigu żurawia – operator może odczytać z niego wielkość wysięgu i wielkość udźwigu dla każdego pochylenia wysięgnika.

·         wskaźnik pochylenia żurawia – dzięki niemu operator może ustawić urządzenie w sposób prawidłowy, nie zagrażający utratą stateczności żurawia. Zwykle jest to poziomnica sferyczna, która wskazuje kąt pochylenia żurawia we wszystkich kierunkach.

·         zabezpieczenie dojść i przejść w obrębie żurawia;

·          osłony;

·          tablice ostrzegawcze i informacyjne;

·          oznakowanie żurawia;

·          sprzęt przeciwpożarowy;

·          środki pierwszej pomocy.



Jak należy przeprowadzić kontrolę wskaźnika udźwigu żurawia?

Należy pamiętać, że kontrolę wskaźnika udźwigu musimy przeprowadzić w co najmniej  dwóch punktach krzywej udźwigów - dla minimalnego i maksymalnego wysięgu. 

Proces kontroli wskaźnika udźwigu żurawia opisał w swojej książce "Operator żurawi samojezdnych", Maciej Jodłowski:

"       wypoziomować żuraw i ustawić wysięgnik wzdłuż osi żurawia;
        obciążyć hak żurawia w celu spowodowania naciągu lin i nadania im kierunku pionowego;
        stalową taśmą mierniczą zmierzyć wysięg, a następnie z wykresu określić dopuszczalny udźwig, uwzględniając odkształcenia konstrukcji żurawia;
        zawiesić na haku obciążenie równe udźwigowi dla danego wysięgu i ponownie zmierzyć wysięg;
        jeżeli zmierzona wielkość wysięgu przy danym udźwigu odpowiada dokumentacji (wykresowi udźwigów lub tabeli udźwigów), skontrolować wskazania wskaźnika udźwigów;
        w przypadku braku pokrycia się wskazówki z odpowiednim udźwigiem należy wyregulować wskaźnik na tabliczce."
źródło: "Operator żurawi samojezdnych", Maciej Jodłowski, Wydawnictwo KaBe Krosno 2004

Szkolenia z obsługi żurawi samojezdnych kategoria UDT II Ż

Wszystkich zainteresowanych zdobyciem uprawnień do obsługi żurawi samojezdnych II Ż zapraszamy na nasze szkolenia dla przyszłych operatorów żurawi. Kurs zakończony jest egzaminem UDT, a pozytywny wynik oznacza zdobycie uprawnień ważnych bezterminowo na terenie całej Polski. Zajęcia prowadzone są  przez doświadczoną kadrę szkoleniową. Uczestnikom szkolenia zapewniamy dostęp do naszego własnego sprzętu, atrakcyjne ceny i możliwość skorzystania z dodatkowych seminariów. Szczegóły oferty na stronie.

Zapraszamy już dziś.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz